poniedziałek, 8 kwietnia 2013

Inf. dla klas drugich - L. 29


Temat: Na czym polega programowanie i modelowanie?
Programowanie to proces projektowania, tworzenia, testowania i utrzymywania kodu źródłowego programu komputerowego.
Programowanie polega na tym, by dokładnie i precyzyjnie wytłumaczyć komputerowi, czego my od niego chcemy, w języku zrozumiałym dla komputera.

Modelowanie matematyczne to użycie języka matematyki do opisania zachowania jakiegoś układu.
Etapy powstawania programowania:
1.Planowanie
  • definicja problemu
  • analiza wymagań i znalezienie odpowiedniej metody rozwiązania (stworzenie algorytmu)
  • dobór struktur danych do algorytmów

2.Implementacja
  • Zapisanie algorytmu w postaci kodu źródłowego. Zapisanie algorytmu w postaci ciągu instrukcji języka programowania wysokiego poziomu nazywamy implementacją.Powstaje wówczas kod źródłowy.Algorytm można zaimplementować w dowolnym edytorze tekstu ale najwygodniej jest skorzystać z edytora wbudowanego do programu danego języka.

3.Kompilacja
  • Tłumaczenie programu źródłowego na kod maszynowy. Program może występować w 2 postaciach:
    • jako program źródłowy czyli postać zrozumiała dla programisty
    • jako kod maszynowy czyli zapisany w języku maszynowym zrozumiałym dla komputera
  • Do kompilacji służy opcja Compile z menu głównego programu.

4.Konsolidacja
  • Połączenie programu z bibliotekami, zwane też linkowaniem. Bibliotekami są gotowe zestawy programów, które programista często wykorzystuje pisząc własny program.

5.Testowanie
  • Prosty program nie wymaga testowania. Aby przetestować program używamy debuggera często wbudowanego do programu kompilatora. Rodzaje błędów: 
    • błędy kompilacji- wykrywane w czasie kompilacji np. błędnie zapisane słowo kluczowe, 
    • zła postać instrukcji, 
    • źle wstawiony znak interpunkcyjny lub jego brak błędy synktatyczne- np. zastosowanie zbyt wielu wyjść z instrukcji 
    • błędy wykonania- dzielenie przez zero, brak wolnej pamięci, brak dostępu do pliku, są one wykrywane nie podczas kompilacji lecz w czasie wykonywania programu 
    • błędy logiczne (specyfikacji) - zapętlenie programu, 
    • ogólnie program nie robi tego, czego się od niego oczekuje, niemożliwe jest automatyczne wykrycie takiego błędu

6.Optymalizacja
  • Działanie mające na celu poprawę wydajności programu komputerowego, głównie poprzez zwiększenie szybkości działania i zmniejszenie wykorzystania przez niego zasobów komputera. Można wyróżnić następujące podstawowe sposoby optymalizacji: 
    • optymalizacja algorytmu programu, czyli zmniejszenie jego długości, ilości porównań, 
    • uproszczenie działań matematycznych, 
    • usunięcie zbędnych pętli itp., 
    • zmiana funkcji użytych w programie na bardziej dopasowane do danego zadania

Przykład kodu w języku Pascal:
program test1;
var a, b, wynik: integer;
begin
a:=10;
b:=5;
wynik:=a+b;
write(‘a+b=’,wynik);
readln;
end.
Zadanie: przeanalizuj kod w powyższym przykładzie. Napisz go w Borland Paskal i sprawdź, czy działa.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz