Temat: Na czym
polega programowanie i modelowanie?
Programowanie to
proces projektowania, tworzenia, testowania i utrzymywania kodu źródłowego
programu komputerowego.
Programowanie polega
na tym, by dokładnie i precyzyjnie wytłumaczyć komputerowi, czego my od niego
chcemy, w języku zrozumiałym dla komputera.
Modelowanie matematyczne to użycie języka matematyki do opisania zachowania jakiegoś układu.
Etapy powstawania programowania:
1.Planowanie
2.Implementacja
3.Kompilacja
4.Konsolidacja
5.Testowanie
6.Optymalizacja
Modelowanie matematyczne to użycie języka matematyki do opisania zachowania jakiegoś układu.
Etapy powstawania programowania:
1.Planowanie
- definicja problemu
- analiza wymagań i znalezienie odpowiedniej metody rozwiązania (stworzenie algorytmu)
- dobór struktur danych do algorytmów
2.Implementacja
- Zapisanie algorytmu w postaci kodu źródłowego. Zapisanie algorytmu w postaci ciągu instrukcji języka programowania wysokiego poziomu nazywamy implementacją.Powstaje wówczas kod źródłowy.Algorytm można zaimplementować w dowolnym edytorze tekstu ale najwygodniej jest skorzystać z edytora wbudowanego do programu danego języka.
3.Kompilacja
- Tłumaczenie programu źródłowego na kod maszynowy. Program może występować w 2 postaciach:
- jako program źródłowy czyli postać zrozumiała dla programisty
- jako kod maszynowy czyli zapisany w języku maszynowym zrozumiałym dla komputera
- Do kompilacji służy opcja Compile z menu głównego programu.
4.Konsolidacja
- Połączenie programu z bibliotekami, zwane też linkowaniem. Bibliotekami są gotowe zestawy programów, które programista często wykorzystuje pisząc własny program.
5.Testowanie
- Prosty program nie wymaga testowania. Aby przetestować program używamy debuggera często wbudowanego do programu kompilatora. Rodzaje błędów:
- błędy kompilacji- wykrywane w czasie kompilacji np. błędnie zapisane słowo kluczowe,
- zła postać instrukcji,
- źle wstawiony znak interpunkcyjny lub jego brak błędy synktatyczne- np. zastosowanie zbyt wielu wyjść z instrukcji
- błędy wykonania- dzielenie przez zero, brak wolnej pamięci, brak dostępu do pliku, są one wykrywane nie podczas kompilacji lecz w czasie wykonywania programu
- błędy logiczne (specyfikacji) - zapętlenie programu,
- ogólnie program nie robi tego, czego się od niego oczekuje, niemożliwe jest automatyczne wykrycie takiego błędu
6.Optymalizacja
- Działanie mające na celu poprawę wydajności programu komputerowego, głównie poprzez zwiększenie szybkości działania i zmniejszenie wykorzystania przez niego zasobów komputera. Można wyróżnić następujące podstawowe sposoby optymalizacji:
- optymalizacja algorytmu programu, czyli zmniejszenie jego długości, ilości porównań,
- uproszczenie działań matematycznych,
- usunięcie zbędnych pętli itp.,
- zmiana funkcji użytych w programie na bardziej dopasowane do danego zadania
Przykład kodu w
języku Pascal:
program test1;
var a, b,
wynik: integer;
begin
a:=10;
b:=5;
wynik:=a+b;
write(‘a+b=’,wynik);
readln;
end.
Zadanie:
przeanalizuj kod w powyższym przykładzie. Napisz go w Borland Paskal i sprawdź,
czy działa.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz