niedziela, 21 kwietnia 2013

Inf. dla 1A - L.48


Temat: Algorytmy – graficzna prezentacja problemów.
Algorytm jest to uporządkowany i uściślony sposób rozwiązania problemu, zawierający szczegółowy opis wykonywanych czynności.
Zastanów się: kiedy w życiu codziennym spotykamy się z algorytmami? (wejście do klasy)Najczęściej używane sposoby prezentacji algorytmów:
  • słowny opis algorytmu
  • opis algorytmu w postaci listy kroków
  • schemat blokowy
  • zapis programu w języku programowania
Podstawowe typy algorytmów:
  • Liniowy (sekwencyjny) – polecenia są wykonywane jedno po drugim, zgodnie z kolejnością. 
  • Warunkowy (zawiera bloki warunkowe i rozgałęzienia) 
  • Iteracyjny (zawiera pętle kilkokrotnie powtarzających się poleceń)
Przykład algorytmu opisanego w postaci listy kroków:
Algorytm gotowania jajka na miękko:
  • Wlać do garnka zimną wodę.
  • Zapalić gaz.
  • Gotować wodę do wrzenia.
  • Włożyć jajko.
  • Odczekać trzy minuty.
  • Zgasić gaz.
  • Wyjąć jajko
Zadanie 1: napisz algorytm przyrządzenia makaronu w postaci listy kroków.
Zadanie 2: napisz algorytm, którym miałby posłużyć się żółw, by dotrzeć do przedmiotu. Algorytm przedstaw w postaci listy kroków.

Przykład schematu blokowego dla algorytmu obliczenia średniej arytmetycznej trzech liczb:

Zadanie 3: Narysuj schemat blokowy dla algorytmu obliczenia sumy 2 liczb.
Zadanie 4: Napisz taki algorytm dla psa, który pozwoliłby mu dotrzeć do kości (algorytm napisz w postaci listy kroków):

Zadanie 5: Napisz algorytm dotarcia Domestos do bakterii (w postaci listy kroków).

Zadanie: Napisz algorytm rysowania prostokąta (w postaci listy kroków)

Zasady budowania schematu blokowego:
  • Każda operacja powinna być umieszczona w skrzynce (bloku) 
  • Schemat powinien posiadać tylko jedną skrzynkę "Start" i przynajmniej jedną skrzynkę "Stop" 
  • Skrzynki powinny być ze sobą połączone 
  • Ze skrzynki powinno wychodzić jedno połączenie; wyjątek stanowią skrzynki "Stop" (z której nie wychodzą już żadne połączenia) oraz "warunkowa" (z której wychodzą dwa połączenia opisane Tak i Nie - w zależności od tego czy warunek jest spełniony czy też nie; można wyjść jedną z dwóch dróg).

Zadanie: Weź kartkę w kratkę 7x7 (poziomo oznacz literkami A-G, a pionowo cyframi 1-7). Ile rombów uzyskasz po wykonaniu następującego algorytmu?
  1. B4 przekreśl po przekątnej od lewego dolnego rogu do prawego górnego 
  2. E5 przekreśl po przekątnej od lewego dolnego rogu do prawego górnego 
  3. E4 przekreśl po przekątnej od lewego górnego rogu do prawego dolnego 
  4. B5 przekreśl po przekątnej od lewego górnego rogu do prawego dolnego 
  5. C4 przekreśl na krzyż po przekątnym 
  6. C5 przekreśl na krzyż po przekątnym 
  7. D4 przekreśl na krzyż po przekątnym 
  8. D5 przekreśl na krzyż po przekątnym




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz