Temat: Algorytmy – graficzna prezentacja problemów.
Algorytm jest to uporządkowany i uściślony sposób rozwiązania problemu, zawierający szczegółowy opis wykonywanych czynności.
Zastanów się: kiedy w życiu codziennym spotykamy się z algorytmami? (wejście do klasy)Najczęściej używane sposoby prezentacji algorytmów:- słowny opis algorytmu
- opis algorytmu w postaci listy kroków
- schemat blokowy
- zapis programu w języku programowania
- Liniowy (sekwencyjny) – polecenia są wykonywane jedno po drugim, zgodnie z kolejnością.
- Warunkowy (zawiera bloki warunkowe i rozgałęzienia)
- Iteracyjny (zawiera pętle kilkokrotnie powtarzających się poleceń)
Przykład algorytmu opisanego w postaci listy kroków:
- Wlać do garnka zimną wodę.
- Zapalić gaz.
- Gotować wodę do wrzenia.
- Włożyć jajko.
- Odczekać trzy minuty.
- Zgasić gaz.
- Wyjąć jajko
Zadanie 1: napisz algorytm przyrządzenia makaronu w postaci listy kroków.
Zadanie 2: napisz algorytm, którym miałby posłużyć się żółw, by dotrzeć do przedmiotu. Algorytm przedstaw w postaci listy kroków.
Przykład schematu blokowego dla algorytmu obliczenia średniej arytmetycznej trzech liczb:
Zadanie 3: Narysuj schemat blokowy dla algorytmu obliczenia sumy 2 liczb.
Zadanie 4: Napisz taki algorytm dla psa, który pozwoliłby mu dotrzeć do kości (algorytm napisz w postaci listy kroków):
Zadanie 5: Napisz algorytm dotarcia Domestos do bakterii (w postaci listy kroków).
Zadanie: Weź kartkę w kratkę 7x7 (poziomo oznacz literkami A-G, a pionowo cyframi 1-7). Ile rombów uzyskasz po wykonaniu następującego algorytmu?
Zadanie 4: Napisz taki algorytm dla psa, który pozwoliłby mu dotrzeć do kości (algorytm napisz w postaci listy kroków):
Zadanie 5: Napisz algorytm dotarcia Domestos do bakterii (w postaci listy kroków).
Zadanie: Napisz algorytm rysowania prostokąta (w postaci listy kroków)
Zasady budowania schematu blokowego:
- Każda operacja powinna być umieszczona w skrzynce (bloku)
- Schemat powinien posiadać tylko jedną skrzynkę "Start" i przynajmniej jedną skrzynkę "Stop"
- Skrzynki powinny być ze sobą połączone
- Ze skrzynki powinno wychodzić jedno połączenie; wyjątek stanowią skrzynki "Stop" (z której nie wychodzą już żadne połączenia) oraz "warunkowa" (z której wychodzą dwa połączenia opisane Tak i Nie - w zależności od tego czy warunek jest spełniony czy też nie; można wyjść jedną z dwóch dróg).
Zadanie: Weź kartkę w kratkę 7x7 (poziomo oznacz literkami A-G, a pionowo cyframi 1-7). Ile rombów uzyskasz po wykonaniu następującego algorytmu?
- B4 przekreśl po przekątnej od lewego dolnego rogu do prawego górnego
- E5 przekreśl po przekątnej od lewego dolnego rogu do prawego górnego
- E4 przekreśl po przekątnej od lewego górnego rogu do prawego dolnego
- B5 przekreśl po przekątnej od lewego górnego rogu do prawego dolnego
- C4 przekreśl na krzyż po przekątnym
- C5 przekreśl na krzyż po przekątnym
- D4 przekreśl na krzyż po przekątnym
- D5 przekreśl na krzyż po przekątnym
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz