czwartek, 18 kwietnia 2013

Inf. dla 2A - L.44

Temat: Algorytmy warunkowe w Pascal.
Algorytmy warunkowe w Pascal są realizowane za pomocą struktury:
if (warunek) then
blok1
else
blok2
To znaczy, że jeżeli spełnia się warunek po if, to jest wykonywany blok znajdujący się po then, a jeżeli warunek nie spełnia się, to będzie wykonywany blok po else.
Uwaga! Przed else nigdy nie piszemy średnik!
Jeżeli blok1 lub blok2 zawierają więcej niż jedną linijkę kodu, to należy go otworzyć poleceniem begin i zamknąć poleceniem end

if (warunek) then
   begin
   blok1
   end
   else
      begin
      blok2
      end;
Przykład 1:
Przykład programu, porównującego wprowadzoną liczbę do zera:
program Algorytm_warunkowy;
var i: integer;
begin
write('Wprowadz liczbe: ');
readln(i);
if (i=0) then
   writeln('Wprowadzona liczba rowna zeru')
   else
      writeln('Wprowadona liczba nie rowna zeru');
readln;
end.

Zadanie 1: Napisz program, który odczytywałby 2 liczby i obliczałby ich iloraz. Sprawdź, czy druga liczba nie jest równa zeru. Jeżeli tak, to nie obliczaj iloraz, tylko napisz na ekranie powiadomienie o tym, że dzielić przez zero nie wolno.


Przykład 2:
Przykład programu z zadania 1:
Program Dzielenie;
var a,b: integer;
var iloraz: real;
begin
write('Podaj pierwszą liczbę: ');
readln(a);

write('Podaj drugą liczbę: ');
readln(b);

if (b=0) then
   begin
   write('Przez zero dzielić nie wolno!');
   end
   else
       begin
       iloraz:=a/b;
       write('Wynik dzielenia wynosi:', iloraz);
       end;
readln;
end.

Jeżeli mamy do czynienia z kilkoma warunkami, to należy użyć jeden z poniższych spójników
AND (i)
OR (albo)
XOR (wyłączne lub)

Zadanie 2: Napisz program, który odczytywałby 3 liczby z klawiatury - boki trójkąta. Następnie sprawdzałby, czy taki trójkąt istnieje. Jeżeli istnieje, to obliczałby jego obwód. Jeżeli nie istnieje, to należy powiadomić użytkownika o tym.

Zadanie 3: Poszerz przykład  programu z początku lekcji (Przykład 1) tak, by po else sprawdzał, czy liczba jest dodatnia czy ujemna.

Poznaj następujące instrukcję:

z:=x mod y;
Ta instrukcja zwróci ostatek od dzielenia x przez y i zapisze go go z.

z:=x div y;
Ta instrukcja zwróci całą część od wyniku dzielenia x przez y i zapisze ją do z.

Zadanie 4: napisz program, który odczytywałby liczbę, wprowadzoną z klawiatury i pisałby na ekranie, czy jest ona równa zeru, a jeżeli nie, to czy parzysta, czy nieparzysta.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz