Zmienna - miejsce w pamięci komputera, które przeznaczone do przechowywania pewnych danych. Zmienna w języku Pascal zawsze ma wcześniej określony typ.
Podstawowe typy zmiennych to:
integer - cała liczba
real - liczba rzeczywista
string - linijka tekstu
char - symbol
boolean - logiczna zmienna, tal lub nie, 0 lub 1, w Pascal true (prawda) lub false (fałsz)
array - tablica. Prościej mówiąc, można ją przyrównać do wytłaczanki, do której można położyć kilka jajek: jajka to zmienne jakiegoś jednego typu, a wytłaczanka ma określony rozmiar na pewną liczbę takich zmiennych, przy czym każde miejsce ma swój numer.
Przykład prostego programu w Pascal:
Program moj_program1;
uses Crt;
var a, b: integer;
begin
clrscr;
readln;
end.
Wyjaśnienie:
- Polecenie program oznacza początek programu, który w przykładzie nazwany został jako moj_program1
- Każde polecenie w Paskal kończy się średnikiem.
- Polecenie uses oznacza, że program użyje zewnętrznej biblioteki. W naszym przykładzie jest to biblioteka Crt.
- Polecenie var oznacza, że tu są ogłaszane zmienne. Język Pascal wymaga, by wszystkie zmienne były ogłaszane przed słowem begin, to znaczy, że przed początkiem programu. W tym przykładzie ogłoszono dwie zmienne a i b, które są typu integer, to znaczy cała liczba.
- Polecenia begin i end określają początek i koniec bloku programowego. Po begin nigdy nie pisze się średnika. Po słowie end piszą kropkę, jeżeli jest to ostatnie end w programie, które oznacza, jest to koniec całego programu. Uwaga, begin i end często jest używano wielokrotnie w jednym programie. Jednak każdy otwierający begin wymaga zamykającego end. Przekonaj się w tym, przeglądając przykładowe programy tu: http://pl.wikipedia.org/wiki/Pascal_(j%C4%99zyk_programowania)
- Polecenie clrscr jest częścią biblioteki Crt i służy do czyszczenia ekranu (dlatego właśnie w poleceniu uses podłączono bibliotekę Crt)
- Polecenie readln pozwala na to, by program nie wyłączał się, dopóki nie zostanie wciśnięty klawisz Enter
Przykład 2:
Program moj_program1;
uses Crt;
begin
clrscr;
write('Polecenie write nie przenosi kursor na nastepna linijke.');
writeln('A polecenie writeln przenosi kursor na nastepna linijke.');
write('Dlatego ten tekst został napisany już w drugiej linijce');
readln;
end.
Zadanie 1: Sprawdź i przeanalizuj działanie przykładu 2.
Przykład 3:
Program moj_program1;
uses Crt;
var a: integer;
begin
clrscr;
write('Wprowadz liczbe a:');
readln(a);
writeln('Wprowadziles liczbe ',a);
readln;
end.
Zadanie 2: Sprawdź i przeanalizuj działanie przykładu 3.
Przykład 4:
Program moj_program1;
uses Crt;
var a, b, sum: integer;
begin
clrscr;
write('Wprowadz liczbe a: ');
readln(a);
write('Wprowadz liczbe b: ');
readln(b);
writeln('Wprowadziles liczby ',a,' i ',b);
sum:=a+b;
wliteln('Ich suma tynosi: ',sum);
readln;
end.
Zadanie 3: Sprawdź i przeanalizuj działanie przykładu 4. Odpowiedz na pytania:
- Ile zmiennych zostało ogłoszono?
- Jakiego typu są te zmienne?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz