czwartek, 9 maja 2013

Inf. dla 2A - L.46

Temat: Algorytmy iteracyjne w Pascal. Zamiana wartości zmiennych.

Przypomnijmy, że pętla while do jest używana w takiej postaci:

while (warunek_kontynuacji) do
        begin
        end;

Żeby zamienić wartości dwóch zmiennych należy użyć trzeciej zmiennej dla tymczasowego przechowywania informacji.
Na przykład, mamy zmienne a=5 i b=1. Należy użyć jakiejś trzeciej zmienne, na przykład c, w taki sposób:

  1. c:=a;
  2. a:=b;
  3. b:=c;

Tłumaczenie:

  1. Do zmiennej c zapisuje się wartość zmiennej a, to znaczy 5 (a=5, b=1, c=5)
  2. Do zmiennej a zapisuje się wartość zmiennej b, to znaczy 1 (a=1, b=1, c=5)
  3. Do zmiennej b zapisuje się wartość zmiennej c, to znaczy 5 (a=1, b=5, c=5)

Zadanie 1: Napisz program, który odczytywałby dwie liczby wprowadzone z klawiatury i wypisywałby na ekranie wszystkie liczby pomiędzy mniejszą z nich a większą. (na przykład wprowadzono 4 i 1, wtedy program wypisuje 1, 2, 3, 4)

Planowanie programu:

  1. Użyjemy 3 zmienne: max (pierwsza liczba), min (druga liczba), i (licznik) - całe liczby.
  2. Odczytamy z klawiatury 2 liczby i zapiszemy do zmiennych max i min
  3. Sprawdzimy, czy min jest mniejszy od max. Jeżeli nie, to zamienimy wartości zmiennych.
  4. Wartość licznika ustawimy równą wartości min.
  5. Użyjemy pętlę while () do, by wypisywać wartość licznika na ekranie i zwiększać go na każdym kroku. Pętla wykonywana będzie tak długo, jak długo licznik będzie pozostawał mniejszy lub równy max. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz